Sider

fredag 8. mars 2024

Wilfreda

 

Jeg har strikket meg en Wilfreda etter mønster av Wenche Roald. Denne genseren fikk jeg lyst til å strikke etter jeg så ei som gikk med den på "Strikkekjør i sør" i fjor. Fargen jeg ville bruke ble funnet og jeg gikk i gang. Jeg ble fort ferdig med med bærestykket og armene før jeg måtte gi den en liten pause da det var mye annet som la beslag på tiden min. Når den ble tatt frem igjen på nyåret gikk det fort å ferdigstille resten av genseren. Det er ikke så mye mønster på genseren, men det som er der synes jeg er kjempefint. Jeg skjønner de som har strikket mange av denne genseren i forskjellige farger og garnkombinasjoner. Mønsteret ble ikke fulgt helt til punkt og prikke da jeg strikket den med jevn lengde foran og bak. Min genser er også lengre enn hva mønsteret sier. Jeg valgte også å bruke italiensk avfelling. Jeg merker at jeg oftere og oftere tyr til den avfellingen på gensere/jakker som er strikket ovenfra og ned. Etter min oppfatning får jeg finere og mer elastiske avfellinger på den måten. Den tar mer tid enn den jeg pleide å bruke, men jeg blir mer fornøyd med plaggene jeg gjør det på. Derfor bruker jeg heller den ekstra tiden.

Genseren er strikket med Finull fra Rauma i farge "4041" (blålilla) og Tynn silk mohair fra Sandnes garn i farge"5535" (blålilla). Jeg brukte pinne 4,5 mm på vrangbordene, og 6 mm på resten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...